"ohanna means family, and family means no body gets left behind" , Urban dictionary

torsdag 5 januari 2012

UFO

UFO- ett begrepp som används flitigt i sy-kretsar. Det är en förkortning på unfinished object, alltså allt som hamnar i lådor, placeras i skåpen som bänkvärmare, stoppas undan i påsar (ja ni fattar)... allt som avbryts innan det är färdigt av diverse anledningar som man lätt glömmer bort att man inte gjort klart. Jag är hopplös på just detta fenomen, att inte göra klart saker som jag påbörjat. Jag är alldeles för ivrig på att börja nästa projekt. Fråga bara min mamma som gillar att konstatera detta faktum för mig ;)

Hur som helst, nu när jag varit ordentligt hängig sedan nyår och inte orkat plugga till min tenta som jag har nästa vecka så har jag kikat lite efter vad som dolt sig i en otroligt störande påse som placerats ovanpå min garderob i sovrummet. Där fann jag de första försöken till bandkantning innan jag fått min gamla bettan: Janome Coverpro CPX, då jag slet mitt hår för att lyckas få en fin bandkantning... resultatet var... hmmm... skitfult!!! Och vad gör man då?? GÖR OM! GÖR RÄTT!!! :) Och akta dig va nöjd jag är över mitt beslut. Eftersom alla delar var utklippta och en del av dem t.o.m ihopsydda till viss del så gick det ju snabbare än att göra allt från scratch. Jag sprättade lite sömmar och klippte helt enkelt bort den gamla bandkantningen och lät Bettan göra sitt mirakeljobb ;)


 Att återanvända tyg är ju det absolut bästa man kan göra för miljön (i klädväg alltså.). Detta tyg kommer från min mormors gamla tröja och jag är SUPERNÖJD över resultatet. Så klassiskt och så snyggt med röd- och vitrandig. Och omlottbodys är ju sååå fina.
 Ugglor från mjuka tyger (?). Body med kuvertöppning är både snyggt och praktiskt. Speciellt för pappor som har svårt att förstå hur omlottbodys ska knäppas har jag hört ;)
 Välkommen till fängelset ;) haha näää, men lite lika fängelsedräkter är de väl?! Men jag har ytterligare ideer till detta så lite övrigt pimpande av dessa kanske dyker upp senare... håll utkik
 Jag har en tendens att köpa sjukt mycket bruna tyger har jag märkt. Ni kommer snart bli varse om det också. Men jag gillar brunt och jag gillar att det är lättare att sy unisex kläder i färger som brunt och grönt osv. Apa-tyget fastnade jag snabbt för, men eftersom jag sett så många sy i det så är jag trött på det nu. Men bodyn blev hur som helst väldigt söt. 
 Kuvertvikning även här. Se så fin täcksömmen på bandkantningen blivit. Jag är nöjd...
 Något skrynklig är denna söta lilla fröjd för ögat. Små nalleprinsessor pryder denna lilla kuvertbody.

Resultatet blev alltså alla dessa bodys i stl 50 samt 50/56 :)

2 kommentarer:

  1. Åhhhhhhhhh uggle och apan tyget var juh helt underbar :) Peppa dig nu så du orkar tentan! Stora kramar

    SvaraRadera
  2. Kan det vara så att du tar efter din egen mor med dessa UFO. Jag tycker jag känner igen det för min egen del. Kul att få ett namn på den lilla egenheten.
    Vilket trolleri, helt plötsligt har du en hel massa fina kläder till.

    Min älskade dotter, du är verkligen en tusenkonstnär!!!!!!!

    Puss o kram från lilla ufo-mamsen

    SvaraRadera