"ohanna means family, and family means no body gets left behind" , Urban dictionary

söndag 31 juli 2011

filtar

Ett gäng babyfiltar med fleecebaksida.
Present till ett par av mina vänners första lilla baby Nellie :) Åh denna blev så fin och tygerna är helt och hållet valda efter deras tycke och smak, men det förblev en överraskning till nu i onsdags när de fick den av mig och sambon.


320 för babyfilten som passar perfekt som filt eller täcke i vagnen eller spjälsängen.


Önskar att ni kunde se denna live. Romantisk och sockersöt skulle jag beskriva den som. SÅLD



Denna filt har en bredare kant eftersom jag använde täcksöm runtom. Pga symaskinskrånglet så krävdes måååååånga timmars sprättande och mycket tid att sy för hand, men slutresultatet blev helt okej. För 320 blir denna tuffa filt din!

4 kommentarer:

  1. Så snygga! Är det svårt att göra sånt? Har tittat på det massa gånger och funderat på om man ska våga sig på det...

    SvaraRadera
  2. Hej Sofie! Tack, va roligt att du tycker om mina filtar!! :) ärligt talat är det ganska klurigt att få till filtarna, men självklart tycker jag att du ska ge det en chans! Jag har lite tips till dig:
    Välj helst tyger av samma material och liknande tjocklek. Jag har blandat hejvillt och visst funkar det men tygen drar sig olika mycket och därför kan det bli ojämt om man har otur. Se också till att tvätta ALLA tyger innan du börjar sy.
    Skär gärna ut fyrkanterna/ delarna med skärkniv och linjal på skärmatta. Det underlättar och snabbar på arbetet, dessutom är det ett bra sätt att få bitarna exakt lika stora vilket är väldigt viktigt! Jag brukar köra på ca15*15..
    Att sedan quilta ihop lapptäckets lager med baksidan är ganska klurigt! Ett tips som min lapptäcksälskande moster fört vidare är att först nåla noggrant och tätt och sedan sy inifrån mitten och ut. Du syr alltså raksöm genom alla tyglager från mitten och ut till kanten, sen vänder du tygen åt andra hållet och syr från mitten och ut till andra kanten. Varje quiltad söm sker alltså i två moment. Alltså: börja från mitten och jobba dig utåt! Detta är för att tyget inte ska dra sig och vecka sig. Fleece är svårsytt och drar sig mycket.
    Lämna ca 2 cm fleece runtom hela filten. Detta kan du använda för att vika över och få en gosig kant på framsidan för barnet ;)

    Hoppas att tipsen kommer till nytta!! Lycka till och hör gärna av dig och berätta hur det gick, eller om du undrar något! (ursäkta för stavfel, skriver på mobilen)
    Kram från Hanna

    SvaraRadera
  3. Jätte fina Hanna, jag vet hur svårt det är, mitt tålamod fixar inte detta arbete. Jag är rätt slarvig å gillar när det går fort. Är jätte glad för Tiras doppresent! Allt bra annars? stora kramar

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket Lina! Ja det krävs mycket tålamod ja, men det finns mycket annat roligt att sy som går snabbare men blir minst lika fint :) Ja måste säga att jag tycker det är väldigt roligt att du är inne och kikar och kommenterar ibland på bloggen, det uppskattar jag väldigt mycket! Roligt att filten till Tira används, den blev fin tycker jag, men kanske bäst som ligg-filt nu på sommaren eftersom den är så varm :) jo tack annars är det ganska bra här hemma! Jag har ledigt från pluggandet i två veckor innan det är dags att börja höstterminen så nu njuter jag i fulla drag av att ha lite ledigt! Hur är det med dig och familjen då? Går det bra med mammaledigheten? Massa kramar och hälsningar till Jonas och barnen!

    SvaraRadera