"ohanna means family, and family means no body gets left behind" , Urban dictionary

söndag 26 juni 2011

Namnlapparna levererade

Äntligen är mina kära märken levererade =) Som jag berättat förut så beställde jag dem av det amerikanska företaget worldwidelabel och det slutade faktiskt på en helt okej summa pengar för denna hög med 600 dubbelvikta märken av min helt egna design. Betalade cirka 900sek. De märken som är mörkröda skulle visserligen ha varit i en mörkbrun färg med vita prickar och ett gammel-rosa hjärta, men på något sätt matchade bilden jag skickat inte med maskinerna i Hongkong. Jag får dock skylla mig själv eftersom de sa att jag skulle höra av mig om jag var super petig med färgerna, men jag var så ivrig att få hem lapparna att jag struntade i det. Jaja, man lär sig av sina misstag.

Ohanna Design
Mina märken "in action"! Jag är så nöjd!


























För alla er som blir sugna på att beställa namnlappar av detta företag så har jag tre små enkla tips:
1. 
 Bestäm er först om ni vill ha en vävd lapp eller en satinlapp. Mina lappar är vävda. Satinlapparna är mer lika lapparna som brukar tala om storlek och tvättråd i dina köpta kläder och är mjukare och sladdrigare (men toppen till storlekslappar som sagt). När du bestämt typ av märke så tänker du efter vilken storlek du vill ha på lappen. Det finns ett aningen billigare alternativ där man köper lappar av den klassiska avlånga varianten med ett fåtal färger (ungefär som mina namnband gör sina lappar). Själv valde jag att lägga till några extra hundralappar för att få en dubbelvikt lapp med text på båda sidorna. Måtten som lappen kan variera mellan står i inches så börja med att översätta det till cm. En inch är 2.54 cm. Nu till den "kritiska" och lite läskiga delen: VAR MODIG! Gör en beställning och betala den. För enligt mina erfarenheter så går mail-korrespondensen galet mycket snabbare när pengarna kommit in på deras konto. Du ska alltså enligt deras instruktioner maila först efter att du gjort din betalning. Om din lapp inte går att tillverka står det att du ska få tillbaka dina pengar!
2. 
Du bör ha en idé om hur lappen ska se ut redan från början. Designen kan du faktiskt göra i paint och word och sedan spara dokumentet som en pdf. Annars finns ju photoshop och adobe illustrator för dem som är mer erfarna designers.  Här har jag ett råd: Gör bilden skalenlig på en gång, men alltså i större storlek än du vill ha lappen. Alltså större, men lika mycket större på både längd och höjd. Annars kommer du få svar om att bilden inte går in i deras dator när du väl skickar mailet. Här är de hjälpsamma med både designen och storleken. Be om hjälp om du är osäker.
3. 
 Kolla den exakta färgen du vill ha. De kan aldrig matcha till 100%, men du kan få ett resultat som blir så likt din ursprungsidé som möjligt. Så slipper ni tabba er, som jag gjorde ;)

Lycka till!!




1 kommentar:

  1. Tack, allt jag behövde veta! Är grymt sugen på eget märke men jag drar mig lite för jag tycker det är mycket pengar. Väldigt bra inlägg!

    SvaraRadera